عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، کرمان معاون وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: تشکل انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کرده ایم که می خواهد از مردم دنیا، بخصوص ایرانی ها مقیم کشورهای دیگر دعوت کند برای نگهداری، حفظ، صیانت و مرمت گنجینه بزرگ میراث فرهنگی هر کمکی که می توانند انجام دهند بنابراین نهضت بزرگی از جریان مردمی جهت کمک به میراث فرهنگی راه اندازی می شود.
علی دارابی امروز سوم خردادماه در نشست مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی استان کرمان در بم اظهار نمود: زمانی از میراث فرهنگی صحبت می شود از هویت، زبان، دین و تاریخ مان صحبت می شود.
وی ضمن اشاره به این که در شاهنامه، حکیم فردوسی بیشتر از ۲۰۰۰ بار از واژه ایران در بین اشعارش استفاده کرده، اضافه کرد: کشوری که فردوسی، سعدی و حافظ دارد، گرفتار گسست موقعیتی نمی شود و به گذشته خودش افتخار می کند و به آینده امیدوار است.
دارابی با اشاره به اینکه ایران فرهنگی، به قدمت تاریخ پهلو می زند و ۷۰۰۰ سال تاریخ این کشور است، خاطرنشان کرد: سابقه بیشتر از یک میلیون سال سکونت بشری در ایران وجود دارد و امروز که از ایران عزیز صحبت می نماییم بیشتر از ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی در این کشور است.
معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: با ۲۶ اثر جهانی که در حوزه میراث ملموس داریم و ۲۱ عنصر فرهنگی میراث ناملموس، ایران در میان ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.
وی ضمن اشاره به این که دو دهه درگیر مسائل انقلاب و جنگ بودیم، نتوانستیم آثار را ثبت جهانی نماییم، اظهار نمود: اثری که ثبت جهانی می شود، علاوه بر این که به مردم شهر و استان متعلق می باشد، آن اثر فراملی است و به آحاد جامعه بشری اختصاص دارد بنابراین باید مردم به معرفی و صیانت آن اهمیت بدهند و به همان میزان کشوری که دارای آثار ثبت شده جهانی است، جزء مقاصد گردشگری مردم در دنیا قرار می گیرد.
دارابی با اشاره به اینکه هفت اثر ثبت شده جهانی در استان کرمان وجود دارد، اضافه کرد: سال جاری ۵۶ کاروانسرای ایران ثبت جهانی می شود که دو اثر متعلق به کرمان است و با ثبت این آثار تعداد آثار ثبت شده جهانی کرمان به ۹ اثر افزایش خواهد یافت.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: برای استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح ویژه داریم تا سهم مان را در استان ایفا نماییم و از مدیران خواستیم نظام و مسائل حوزه کاری خویش را تدوین و اولویت کاری خود و برآورد بودجه را در نظر بگیرند و مشخص کنند کدام برنامه در اولویت اعتباراتی که در استان می توانند جذب کنند، قرار بگیرد.
معاون وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه استان کرمان را باید جزء مقاصد اصلی گردشگری کشور قرار دهیم، اظهار داشت: تلاش شده توزیع منطقی در مقاصد گردشگری برای مردم ایجاد و در دوران پساکرونا باید زیرساخت های خوبی برای گردشگران فراهم نماییم.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به تاکید معمار کبیر انقلاب بر نقش مردم در امور اظهار نمود: تشکل انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت کشور ثبت کرده ایم و هیئت مدیره آن انتخاب شده که این انجمن می خواهد از مردم دنیا، بخصوص ایرانی ها مقیم کشورهای دیگر دعوت کند برای نگهداری، حفظ، صیانت و مرمت گنجینه بزرگ میراث فرهنگی هر کمکی که می توانند انجام دهند و اگر بتوانیم این برنامه ریزی را به خوبی انجام دهیم، نهضت بزرگی از جریان مردمی جهت کمک به میراث فرهنگی راه اندازی می شود.

منبع: