عصر توریسم: کردستان از آنجایی کە زمان برداشت انار در استان کردستان از اواسط مهرماه شروع و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد، هرسالە جشنی بە شکرانە برداشت انار در منطقە اورامانات انجام می شود.
هر سال یکی از روستاهای منطقە اورامانات استان کردستان میزبان این جشن باشکوە است و سال جاری قرعە بە نام روستایی زیبا از منطقە اورامانات بە نام دلەمرز افتاد، روستایی زیبا و محاصرە بین دوکوە شاهو و کوسالان!

امروز (۱۸آبان) و در هوای خنک و ملس پاییزی و در روستای زیبای دلەمرز کە بە بهشتی بی نظیر در کردستان مانند است، جشنوارەای باشکوە بە نام جشنوارە انار برگزار شد.

جشنوارە انار گامی موثر در معرفی ظرفیتهای گردشگری کردستان
استاندار کردستان اظهار داشت: جشنوارە انار گامی در جهت معرفی ظرفیت گردشگری استان کردستان است.

اسماعیل زارعی کوشا امروز (۱۸ آبان) در مراسم جشنوارە انار کە در روستای دلەمرز اورامان برگزار شد، اظهار نمود: خوشبختانە امروزە استان کردستان بە استان جشن ها و جشنوارەها در کشور مشهور است و همە کردستان را بە این عنوان می شناسند.

وی اظهار داشت: مردم استان کردستان هرآنچە کە در اختیار دارند و هرآنچە کە مواهب الهی است را در طبق اخلاص گذاشتە و از آن نهایت استفادە و بهرە را می برند و در اختیار گردشگران قرار می دهند.

استاندار کردستان در ادامە بە مشکل آنتن دهی مسیر روستای دلەمرز اشارە کرد و این وعدە را بە مردم این منطقە داد کە امسال و در دو هفتە آیندە مشکل آنتن دهی این منطقە حل و شاهد آنتن دهی این مسیر و محور خواهیم بود.

وی در ادامە سخنان خود از راه اندازی زمین چمن مصنوعی روستا در کنار رودخانە سیروان اطلاع داد و اضافه کرد: امیدواریم تا سال آیندە شاهد راه اندازی زمین چمن مصنوعی روستای دلەمرز در کنار رودخانە سیروان باشیم.

استاندار کردستان همچنان ادامە داد: خوشبختانە در سال گذشتە بخشی از مسیر روستای “ژریژە” و “دَدَر” در منطقە اورامان کردستان آسفالت شد کە امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد آسفالت ادامە این مسیر باشیم.

جشنوارە انار راهی برای معرفی آداب و فرهنگ و سنت مردم اورامانات
زارعی، فرماندار سروآباد در ادامە این مراسم اظهار نمود: از ۷ هزار و ۳۰۰ هکتار زمینهای کشاورزی استان کردستان کە بە انار اختصاص دارد، ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار آن در شهرستان سروآباد واقع است.

وی اظهار داشت: هم اکنون از برداشت ۱۰ هزار تن انار استان کردستان در طول یک سال، ۷ هزار تن آن از باغات انار سروآباد برداشت می شود.

زارعی ادامە داد: جشنوارە انار در جهت توسعە گردشگری، توسعە باغات باهدف رونق تولید، نشان دادن اهمیت باغات در گسترش گردشگری کشاورزی و کارآفرینی و ایجاد انگیزە در نسل جوان برای توسعە پایدار، عرضە محصولات کشاورزی و افزایش شادی و نشاط در میان مردم شهرستان سروآباد برگزار می گردد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برگزاری این مراسم، معرفی موسیقی محلی، صنایع دستی، فرهنگ و آداب سنت مردم، ظرفیتهای گردشگری و سایر محصولات کشاورزی شهرستان سروآباد است.

زارعی اظهار امیدواری کرد و اظهار داشت: امیدواریم در سال آیندە و بە کمک جهاد کشاورزی در دو محور بخش “ژریژە” و “اورامانات” دو بازارچە برای فروش انار و صنایع دستی و سایر محصولات کشاورزی راه اندازی شود.

وی ادامە داد: با راه اندازی این دو بازارچە، باغداران می توانند محصولات خویش را بدون واسطە و بدون حضور دلال بە بازارهای استان کردستان و خارج از کشور تزریق کنند، تا سود حاصل از آن عاید خود کشاورزان شود.

زارعی در انتها از ثبت دو رویداد مهم گردشگری “پیرشالیار” و “کومسای” بە عنوان دو رویداد گردشگری مهم در تقویم گردشگری کشور اطلاع داد.

منبع: