عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، علی اکبر سرافراز، باستانشناس پیشکسوت به علت کهولت سن دارفانی را وداع گفت.
حسن کریمیان، عتیقه شناس و استاد دانشگاه تهران با بیان این خبر به ایسنا اظهار داشت: دکتر سرافراز جمعه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ به سبب کهولت سن و در سن ۹۶ سالگی در بیمارستان رسول اکرم (ص) فوت کرد.
او همین طور اظهار داشت: امیدواریم مراسم خاکسپاری پیکر این عتیقه شناس پیشکسوت از موزه ملی ایران اجرا شود.
پیگیری های ایسنا از خانواده این عتیقه شناس حاکی از اینست که زمان و جزئیات مراسم خاکسپاری پیکر دکتر علی اکبر سرافراز هنوز مشخص نشده است.
علی اکبر سرافراز، عتیقه شناس پیشتاز ایرانی و متخصص تاریخ هنر اشکانی ـ ساسانی و ایلخانی، در سال ۱۳۰۶ در ملایر به دنیا آمد. او بعد از پایان دانشسرای تربیت معلم، تا سال ۱۳۳۲ خورشیدی به تدریس پرداخت و بعد از آن به تهران منتقل شد و در سمت ریاست آموزشگاه های تهران در نقاط محروم خدمت کرد. در ۱۳۴۲ خورشیدی از دانشگاه تهران درجه‌ی کارشناسی ارشد دیرینه شناسی با امتیاز عالی دریافت کرد. با بورسیه‌ی یونسکو به دانشگاه نیویورک رفت و در ۱۳۴۸ خورشیدی دانشنامه‌ی دکتری مرمت و حفاظت آثار سنگی گرفت. در چند پروژه‌ی بین المللی کاوش و مطالعات همچون در مکزیک، انگلستان، آمریکا، چین، آلمان و فرانسه شرکت کرد، که کاوش تی. آن و هوکات و چلولا از آن جمله بود.
او بیشتر از ۲۳ سال از عمر خویش را در محرومیت های میدانی و صحرایی صرف کرد که نتیجه تلاشهای سرافراز از سال ۱۳۴۴، ثبت ۴۳۰ اثر در لیست آثار ملی است. دانشگاه تبریز کتاب تخت سلیمان او را در سال ۱۳۴۷ منتشر نمود. سرافراز در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به ریاست موزه‌ی ایران باستان برگزیده شد و سپس از ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران، دیرینه شناسی تدریس کرد. او همین طور یک دهه مدیر گروههای دیرینه شناسی دانشگاه های تهران و تربیت مُدرس بود.
جستجوهای سرافراز در اَرگ عَلی شاه تبریز و تَنگ چوگان، درک ایران شناسان را از دوره های ایلخانی و ساسانی دگرگون کرده است. مهم ترین کاوش ها و مطالعات سرافراز را میتوان ارگ علی شاه تبریز، تنگ چوگان، کاخ کوروش کبیر در بُرازجان، تخت سلیمان، جمعه مسجد اردبیل، رصدخانه مراغه و کتیبه خارک، که سند صیانت ایران بر خلیج فارس بوده است و همینطور مرمت و کاوش معبد آناهیتای بیشابور، برشمرد. او دستکم ۱۶ کاوش علمی را سرپرستی کرده و حدود ۳۲ بررسی و گمانه زنی روی آثار باستانی داشته بود.
«تخت سلیمان»، «راهنمای آثار باستانی جزیره خارک» و «سکه های ایران» همچون کتاب های علی اکبر سرافراز است.