به گزارش عصر توریسم، قدیمی ترین قلم نی خوشنویسی و پارچه بازبافی ساسانی کشف شده از غار هستیجان در هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی رونمایی گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در حالی شروع به کار کرده است که در آن شرکت ها، اداره های دولتی و فعالان گردشگری در تلاش هستند تا مهم ترین دستاوردهای خویش را به نمایش بگذارند. یکی از قسمتهایی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می باشد. این پژوهشگاه در برنامه های خود از یافته های غار باستانی هستیجان در استان مرکزی رونمایی نمود. در این نمایشگاه پارچه بازبافی شده ساسانی مکشوفه از غار هستیجان توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی گردید.
شیوه بافت این پارچه جناقی هفت وردی و ماده اولیه آن پشم است همینطور رنگ تار نیلی و رنگ پود سفید است. این پارچه توسط روح الله دهقانی و اعظم اسماعیلی در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بازبافی شده است.
یافته دیگر غار هستیجان که چندی قبل همایشی پیرو کشفیات آن در موزه ملی ایران برگزار شد، قدیمی ترین قلم نی خوشنویسی ایران در دوره ساسانیان بود که در این نمایشگاه رونمایی گردید.

در مراسم رونمایی از این آثار، محمدرضا نعمتی سرپرست هیأت کاوش غار هستیجان در رابطه با کشف این اثر باستانی اظهار داشت: مهم ترین شیء کشف شده در کاوش غار این قلم ۱۴۰۰ ساله است که ۱۰.۵ سانتی متر طول و ۸ میلی متر قطر دارد و از نی ساخته شده است ضمن این که هنوز بقایای مرکب بر روی آن مشهود است با این قلم نی کتیبه های پهلوی ساسانی روی چرم کتابت می شده است. غرفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته ۲۳ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در سالن ۸ و ۹ پذیرای علاقمندان است.

منبع: