به گزارش عصر توریسم آیین «گُل غلتان» نوزاد یا به لهجه محلی «گُل غلتک» که از سنن فراموش شده شهرستان خفر است، به همت اداره میراث فرهنگی، شورا و دهیاری روستای کَراده این شهرستان، برای ثبت ملی مستندنگاری شد و آذرماه جاری با شماره ۲۴۰۱ در لیست آثار معنوی ملی ایران به ثبت رسید تا غبار فراموشی از آن رخت بربندد.
عضو شورای اسلامی روستای کَراده در شهرستان خفر یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراسم گُل غلتان همزمان با آغاز رویش گل نرگس در خفر برگزار می گردد و به این صورت است که نوزادان زیر یک سال را به نرگس زارها می برند و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی، گل نرگس را برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد جمع می کنند.
محمدرضا قادری اضافه کرد: پس از جمع آوری گل های چیده شده، گل ها از ساقه جدا می شود و داخل چادر یا پارچه ای به رنگ روشن و معمولا سفید، می ریزند. سپس نوزاد را که از روز قبل به حمام برده اند تا برای این مراسم پاکیزه و تمیز باشد، در وسط پارچه می گذارند.
وی ابراز کرد: پس از اینکه نوزاد را با لباس در بین گل های روی پارچه قرار گرفت، زنان فامیل و بخصوص زنان مسن بخصوص مادربزرگ ها چهار طرف پارچه را اعضای خانواده می گیرند و با صلوات، لالایی و شعرخوانی نوزاد را در بین نرگس ها می غلتانند و با هلهله روی سر نوزاد گل نرگس می ریزند.

عضو شورای اسلامی روستای کراده با اشاره به اینکه برخی هم بدون پارچه، روی سر نوزاد در نرگس زار گل های نرگس می ریزند، خاطرنشان کرد: در انتهای مراسم گل غلتان، بسته به وسع پدر و مادر نوزاد، از میهمانان با چای، شیرینی و شربت پذیرایی می شود. گل غلتان در کراده برای نوزدان یک ماهه تا یک ساله با حضور اعضای خانواده و زنان فامیل به صورت خصوصی برگزار می گردد.
وی ضمن اشاره به این که این نخستین اثر ثبت ملی در حوزه آیین ها و سنن شهرستان خفر است، اضافه کرد: این رسم در خفر قدمتی صدساله دارد و تفاوت آن با مراسم های گل غلتان مشابه در سطح کشور، استفاده از «گل نرگس»، که بومی این منطقه است، به جای گل محمدی است.
قادری درباره علت برگزاری این مراسم اظهار داشت: گل نرگس علاوه بر خوشبویی و اعتقاد به این که سبب خوشبویی تن نوزاد می شود، در نزدم مردم این روستا دارای طبیعت گرم دانسته می شود که برای پیشگیری از سرماخوردگی کودکانی که در فصل سرما به دنیا می آیند، انجام می شود.
وی ضمن اشاره به تاثیر باورهای مذهبی در شکل گیری این سنت بیان نمود: همینطور باور به این که «نرگس» نام مادر حضرت امام زمان(عج) است و با عنایت به این که این گل در ابتدای سرما و سیاهی زمستان می روید، مردم منطقه معتقدند این کار در شکل گیری ایمان و اعتقاد معنوی کودک مؤثر است.
به قول وی این آیین در ۱۷ آذر ماه سال جاری برای نخستین بار در جشنواره سالانه گل نرگس خفر به صورت نمادین و سنتی برگزار می گردد.
پیچاندن نوزادان در پارچه سفید و غلتاندن در گلبرگ مانند غسل تعمید در ادیان دیگر است، اما این رسم به افسانه ای قدیمی ایرانی به نام «گل خندان» برمی گردد که انسان های پاک و مقدس تولد یک نوزاد را نوید می دادند.
بیشترین مزارع گل نرگس شهرستان خفر در روستای کراده با وسعتی بیشتر از ۱۰۰ هکتار قرار دارد. این میزان با در نظر گرفتن مزارع ترکیبی و پراکنده به ۲۵۰ هکتار هم می رسد.
خفر از شهرستان های استان فارس است که در ۱۰۹ کیلومتری شیراز واقع شده است. خفر با حدود ۳۵۰ هکتار نرگس زار، بزرگترین نرگس زار فارس و با تولید بیشتر از ۱۵۰ میلیون شاخه گل، یکی از قطب های تولید گل نرگس کشور است.
براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، جشنواره گل نرگس شهرستان خفر از ۱۷ تا ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ در روستای تاریخی کَراده، از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار می گردد.