به گزارش عصر توریسم، همدان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: با عنایت به این که نیاز است امسال اقدامات مقدماتی در جهت رفع موانع ثبت جهانی پرونده ˮمنظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدانˮ انجام و این عرصه برای بازدید ارزیابان یونسکو آماده شود یک تیم کارشناسی از عرصه پیشنهادی ثبت جهانی بازدید و مشکلات و موانع را احصاء، شناسایی و مستند کردند.
علی مالمیر در گفتگو با ایسنا، بیان نمود: در جهت پیگیری این پرونده، هفته گذشته یک تیم کارشناسی با همراهی دکتر طالبیان؛ مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در همدان حاضر شدند.
وی افزود: با عنایت به این که نیاز است امسال اقدامات مقدماتی در جهت رفع موانع ثبت جهانی انجام و این عرصه برای بازدید ارزیابان یونسکو آماده شود این تیم از عرصه پیشنهادی ثبت جهانی بازدید و مشکلات و موانع را احصاء، شناسایی و مستند کردند.
مالمیر افزود: همزمان با این برنامه میدانی که از هفته گذشته آغاز و تا دو روز آینده ادامه دارد روز گذشته جلسه ای با حضور استاندار، معاون عمرانی استانداری و دستگاههای زیربط در چارچوب ستاد رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه تشکیل شد.
وی ضمن اشاره به این که در این نشست دکتر طالبیان گزارشی از بازدیدهای میدانی عرضه کرد، اضافه کرد: همینطور عناوین محورهایی که دستگاههای مختلف باید با هم افزایی در جهت برطرف شدن مشکلات بازار همدان و عرصه پیشنهادی ثبت جهانی انجام دهند عنوان شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه اظهار نمود: علاوه بر این وظایف دستگاههای مختلف در جهت ساماندهی و زیباسازی عرصه مشخص و هر یک از اعضا نکته نظرات خویش را مطرح نمودند.
مالمیر همینطور مطرح کرد: در جلسه فوق استاندار همدان ثبت جهانی هگمتانه را یکی از مهم ترین اولویت های استان دانست و بر لزوم همکاری و هم افزایی همه دستگاه ها در قالب معیارهای وزارت خانه میراث فرهنگی تصریح کرد.
وی افزود: استاندار همدان همینطور از آمادگی کامل استان برای این اقدام پرارزش اطلاع داد و اذعان کرد با هماهنگی و همکاری همه دستگاه ها اقدامات لازم را در این راستای این امر مهم صورت خواهد گرفت.
مالمیر در انتها بیان نمود: در این نشست اشاره ای هم بر شروع برنامه حذف سواره از هسته مرکزی هگمتانه و اعلام گردید این مورد شروع شده و تاکید شد با سرعت بیشتری نهایی شود.

منبع: