به گزارش عصر توریسم، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بافت تاریخی مانند بافت فرسوده نیست، امکان ندارد تخریب شود و باید حفظ شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا از شورای عالی استانها، سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها، اضافه کرد: امیدوار هستم گفت وگوی امروز مقدمه ای برای انجام کارهای زیادی باشد. حرف های زیادی داریم، کارها را باید به شکل پروژه ای و با نگاه مسئله محور دید تا مشکلات پیش رو را بررسی نماییم.
وی افزود: شوراها خط مقدم ارتباط حاکمیتی با مردم هستندو کار شهرداری ها و شوراها دشوار است و با رضایتمندی و عدم رضایتمندی مردم سر و کار دارد.
ضرغامی افزود: تحول در نگاه و اقدام مهمست و ابتدا باید نگاه های شهرداری ها و شوراها با وزارت میراث فرهنگی همسو شود.
رونق گردشگری برای مردم منفعت ایجاد می کند
وی اشاره کرد: درآمدهایی که در بخش گردشگری ایجاد می شود، برای مردم منفعت به وجود می آورد و سبب ایجاد اشتغال و رفع لطمه های اجتماعی می شود و امید به زندگی میان مردم را زیاد می کند. متاسفانه کمتر در سطح عالی کشور دراین زمینه کار کردیم و بنا بر این سرمایه گذاری نمی نماییم و شهرداری ها دراین زمینه لطمه دارند، برای اینکه آنها به دنبال این هستند که پول به سرعت وارد منابع درآمدی شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: سرمایه گذاری در بخش گردشگری از جانب شهرداری ها مورد غفلت واقع شده است.
وی اشاره کرد: ایجاد یک زیرساخت سرگرمی می تواند بسیار موثر باشد. با توجه به این که مردم گرفتارند، اگر شادی و تفریح برای آنها فراهم نکنیم، نمی توانیم این فشار را کم نماییم. شادی کالای لوکس نیست. با کمترین امکانات می توان شادی را فراهم نمود.
ضرغام افزود: پس از نفت مهم ترین منبع مالی ما گردشگریست. اما آن طور که شایسته است به بخش گردشگری نپرداختیم و در این عرصه گرفتار عقب ماندگی تاریخی هستیم. تقاضا دارم تا شهرداران و شوراهای شهر توجه ویژه به مسئله گردشگری داشته باشند.
باید جاذبه های گردشگری را معرفی کرد
وی اظهار داشت: گردشگری داخلی ما متاسفانه به شکل سنتی است و فقط چند استان جذب توریست دارند. با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم، می خواهیم جاذبه گردشگری همه شهرها را معرفی نماییم. به همین دلیل پلت فرم های جدید مانند “بزنیم بیرون” راه اندازی کردیم که ۱۴هزار نقطه کشور در آن معرفی شده است.
ضرغامی اضافه کرد: اگر کسی می خواهد برای گردشگری سرمایه گذاری کند، شهرداری ها باید به آنها کمک کنند که متاسفانه به این مساله توجه نمی گردد. من موانع این بخش را در این دولت رفع می کنم و خوشبختانه وزرا همکاری خوبی دارند.
تشریح ظرفیت های اعطای تسهیلات
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشریح منابع مالی وزارتخانه تحت امرش افزود: در زمینه ارائه تسهیلات رتبه برتر را کسب کردیم. بطوریکه سال قبل ۳۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردیم. امسال به عنوان پاداش عملکرد خوب سال گذشته، سقفی برای ارائه این تسهیلات نداریم.
وی اظهار داشت: ظرفیت خوبی در حوزه ارائه تسهیلات داریم و در ارزیابی مدیران کل استانها این مساله لحاظ شده است.
ضرغامی اشاره کرد: ظرفیت قدرت تصمیم گیری در استانها بالاست. شما هم همکاری کنید تا مشکل در زمینه گردشگری حل شود. شهرداری ها در پروژه های گردشگری کمک کنند و در حوزه سرمایه گذاری به عنوان محرک برای مدیران کل استانها باشند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ۱۸۰ نقطه گردشگری را طی ماه های گذشته در قالب کتابچه برای سرمایه گذاری مشخص و معرفی کردیم و درحال تکمیل آن هستیم. باید تلاش گسترده و عملیاتی را دراین زمینه شروع نماییم.
چهره شهر را زیبا کنید
وی با اعلان اینکه شهرداری ها و شوراهای شهر و روستاها چهره شهر و روستا را زیبا کنند، بیان کرد: آلودگی بصری زیادی داریم که با کمترین بودجه رفع می شود، باید دراین زمینه تحول ایجاد نماییم.
ضرغامی عنوان کرد: در معماری وضعیت خوبی نداریم. پس از انقلاب یکی از لطمه های ما در حوزه معماری بوده و معماری جدیدی را نشان ندادیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شهرداری ها در سراسر کشور متناسب با فرهنگ بومی و میراث ملموس و ناملموس به معماری شهرها و روستاها بپردازند. حداقل نمادهایی را بسازید که یادگار درستی از فرهنگ ما باشد و ما به شما دراین زمینه کمک می نماییم. ورودی شهرهای ما بی هویت شده است.
میراث فرهنگی مزیت نسبی هر شهر است
وی اشاره کرد: میراث فرهنگی و بافت تاریخی مزیت نسبی شهرداری ها و شوراها هستند. بناهای تاریخی حریم دارند و باید این حریم حفظ شود تا اثر خودش را نشان دهد. این بناها مهم ترین عامل برای جذب توریست محسوب می شوند. محیط های تاریخی ما بهترین مکان برای کارهای اجتماعی و فرهنگی هستند.
بررسی مشکلات بافت های تاریخی
ضرغامی اظهار داشت: درباره ی بافت های تاریخی در تعدادی شهرها مشکل داریم. یکی از لطمه ها که دراین زمینه احصا کردیم و مشکل مردم است، این مساله است که با برخی شعارها، مشکلات مردم در بافت های تاریخی حل نشود. پیشنهادم این است که شهرداری برنامه ای خاص برای بافت های تاریخی ارائه کند تا بتوانیم به شکل تخصصی مسائل بافت های تاریخی را مدیریت نماییم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ما فرمول واحدی را برای بافت های تاریخی در سطح کشور به استانها ابلاغ نمی نماییم. باید در محل با همکاری شهرداری و سیاست ها و قوانین وزارت میراث فرهنگی تکلیف نیازهایی که در بافت تاریخی وجود دارد، مشخص نماییم.
ضرغامی بیان کرد: بافت تاریخی مانند بافت فرسوده نیست. امکان ندارد تخریب شود و باید حفظ شود. از همه استانها خواستیم طرح ویژه برای حل مشکلات مردم در این بافت ها بدهند.
در ادامه این جلسه کمیسیون های تخصصی شورای عالی اداری استانها موارد خودرا در حوزه گردشگری و میراث فرهنگ مطرح نمودند.
در اختتام اجلاس به ضرغامی لباس بختیاری به او اهدا شد.