آزمون یوس برای تمامی دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند طراحی شده است و هر دانشگاه از قبل برنامه‌ای برای جذب دانشجویان بین المللی بر اساس تعداد دانشجویان مورد نظر خود دارد.

یکی از راه‌هایی که فرد می‌تواند آینده بهتری را ترسیم کند، تحصیل در خارج از کشور است. شناخت فرهنگ دیگر و ثبت نام در بهترین دانشگاه‌های دنیا یکی از مهم ترین دلایل تحصیل دانشجویان در خارج از کشور است. ترکیه یکی از کشورهایی است که بسیاری از دانشجویان مشتاق تحصیل در آن هستند، زیرا این کشور دارای دانشگاه‌های خوب بسیاری در سطح بومی و جهانی است. در ترکیه آزمون‌های پذیرش زیادی مانند آزمون SAT، آزمون TUS، آزمون ALES، آزمون GRE، آزمون GMAT و آزمون YÖS وجود دارد، اما یکی از مهم ترین و محبوب ترین این آزمون‌ها، آزمون YÖS می باشد.

باید توجه داشته باشید که آزمون YÖS برای تمامی دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند طراحی شده است و هر دانشگاه از قبل برنامه‌ای برای جذب دانشجویان بین المللی بر اساس تعداد دانشجویان مورد نظر خود دارد.

آزمون یوس ترکیه چیست؟

آزمون YÖS کلید پذیرش در تمامی رشته‌ها در دانشگاه های ترکیه است که برای پذیرش باید در آن قبول شوید. شما باید برای آزمون YÖS ارائه شده توسط دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید درخواست دهید و نمره خوبی کسب کنید. البته تعدادی از دانشگاه‌ها در ترکیه هستند که دانشجویان خود را از طریق آزمون دیگری به نام SAT انتخاب می کنند.

از جمله مهم ترین دانشگاه‌هایی که از طریق آزمون YÖS دانشجو نمی‌پذیرند عبارتنداز:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University
  • دانشگاه کوچ Koc University
  • دانشگاه بوغازیچی Bogazici University
  • دانشگاه یدیتپه Yeditepe University
  • دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University
  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  • دانشگاه سابانچی Sabanci University

آیا قبولی در آزمون یوس ترکیه سخت است؟

آزمون YÖS خیلی سخت نیست و سوالات آزمون YÖS واقعاً از منابع از پیش تعیین شده آمده است، اگر فکر می‌کنید قبل از ورود به آزمون به مباحث تسلط دارید، قطعاً سؤالات برای شما آسان‌تر می شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که درجه سختی سوالات آزمون YÖS از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، به عنوان مثال سوالات دانشگاه استانبول (Istanbul University) ساده‌تر از سوالات دانشگاه ازمیر (İzmir University) است.

مجزا از اینکه کدام دانشگاه‌ها آزمون YÖS یا SAT را می پذیرند، برخی دانشگاه‌های با هر دو آزمون YÖS و SAT دانشجو می‌پذیرند. همچنین در نظر داشته باشید که اعتبار آزمون YÖS برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه تنها یک سال است، پس حتما در طول همین بازه زمانی پذیرش دانشگاه خود را بگیرید.

آزمون یوس ترکیه به چه زبانی برگزار می‌شود؟

زبان آزمون YÖS بستگی به انتخاب شما دارد، شما می‌توانید بین ترکی یا انگلیسی هر کدام که برای شما راحت تر است را انتخاب کنید و حتی این امکان برای برخی از دانشگاه ها وجود دارد که زبان‌هایی مانند فرانسوی را برای شرکت در آزمون انتخاب کنند. اما به طور کلی نیازی به نگرانی در مورد زبان این آزمون نیست، زیرا پاسخگویی به سوالاتی مانند ریاضی، هوش یا مهندسی نیاز به دامنه وسیعی از لغات در هیچ زبانی ندارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آن مسلط باشید.

آزمون یوس ترکیه کی برگزار می‌شود؟

از سال 2012، هر دانشگاهی امتحان YÖS خود را برگزار می کند، بنابراین آزمون YÖS یک آزمون جهانی نیست، هر دانشگاه در زمان ثبت نام زمان خاصی را برای آزمون YÖS تعیین می‌کند و شما باید در همان دانشگاه که در آن قصد ادامه تحصیل دارید، در آزمون یوس شرکت کنید. شما می توانید در حدود ماه فوریه (یعنی بهمن ماه) در این آزمون ثبت نام کنید و هر دانشگاه برای داشتن برنامه زمانی مناسب، تقریباً از اواسط آپریل یا فروردین تا اوایل ژوئن یا خرداد هر سال این آزمون‌ها را در مدت دو ماه برگزار می کند.

آزمون یوس ترکیه در کجا برگزار می‌شود؟

هر دانشگاه محل برگزاری آزمون را تعیین می کند. این آزمون ممکن است در پردیس همان دانشگاه و ممکن است در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا برگزار شود.

آزمون یوس ترکیه چند بار در سال برگزار می‌شود؟

دقت در زمان برگزاری آزمون بسیار مهم است، زیرا این آزمون چندین بار در سال گرفته نمی‌شود و هر دانشگاهی فقط سالی یک بار آزمون YÖS را برگزار می‌کند، بنابراین اگر امتحان امسال را از دست دادید، باید منتظر بمانید. برای سال آینده دوباره درخواست دهید.

با این حال برخی از دانشگاه‌ها مانند کاپادوکیا (Kapadokya)، کارابوک (Karabuk)، باشکنت (Başkent)، آیدین (Aydin)، یلدیز تکنیک (Yildiz Teknik) و سایر دانشگاه‌ها ممکن است بیش از یک بار در سال آزمون YÖS را برگزار کنند.

نمره کل آزمون یوس ترکیه چقدر است؟

آزمون YÖS به سه بخش تقسیم می شود و نمره کل 100 است. اکثر دانشگاه‌ها برای پاسخ نادرست به سوال یک چهارم نمره منفی می دهند، به این معنی که چهار پاسخ نادرست یک امتیاز از کل نمره شما کم می کند. برای ثبت نام در دانشگاه‌ها نمره کل کسب شده از این سه گروه نباید کمتر از 50 باشد و معمولا نمرات کمتر از 50 پذیرفته نمی شود اما همانطور که اشاره کردیم کسب نمره 100 در این آزمون غیرممکن نیست زیرا سوالات قابل پیش بینی هستند.

برای قبولی در بهترین دانشگاه‌های ترکیه هدف خود را کسب نمره بالای 90 قرار دهید، البته نباید از رقابت شدیدی که در برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه استانبول وجود دارد غافل شوید. در برخی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه، به دلیل رقابت شدید بین داوطلبان، عوامل دیگری مانند نمرات دبیرستان یا سایر مدارک تحصیلی نقش مهمی در اخذ پذیرش دانشگاه خواهند داشت.

آزمون یوس ترکیه شامل چه سوالاتی است؟

شرط اول قبولی در هر آزمونی، داشتن اطلاعات صحیح در مورد آن است، مانند نمره آزمون YÖS، آزمون در چه رشته‌هایی قابل قبول است و نمرات مورد قبول باید چند باشد. موضوعات سوالات آزمون YÖS از سه مبحث ریاضی، مهندسی و هوش تشکیل شده است. این سوالات ممکن است در مجموع تا 80 یا 100 سوال باشند.

موسسه مهاجرتی آرال گام

مجموعه آرال گام(https://aralgam.com/)، یک مرکز تخصصی ارائه دهنده کلیه‌ی خدمات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه می باشد. همچنین شما می توانید خدماتی مانند، افتتاح حساب بانکی در ترکیه، خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه، اجاره ملک در ترکیه، اخذ شهروندی کشور ترکیه، تحصیل در ترکیه، تحصیل پزشکی در ترکیه، افتتاح حساب بین المللی به صورت غیرحضوری را به راحتی با همکاری مجموعه آرال گام در کشور ترکیه انجام دهید. موسسه مهاجرتی آرال گام از مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمات مشاوره استقبال نموده و این خدمات را به صورت رایگان در اختیار ایشان قرار می دهد.